دغدغه حفظ حرمت مسجد در رسانه ها مشهود نیست

مصطفی آجرلو، معاون خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به نقش رسانه ها در بیان جایگاه واقعی مساجد در سطح جامعه به خبرنگار شبستان گفت: رسانه ها اعم از رسانه های دیداری و شنیداری و رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها تاثیر به سزایی در ارایه جایگاه مساجد و نظریه پردازی در مورد کارکردهای مساجد دارند با این وجود رصد رسانه های داخلی نشان می دهد که این مساله در مورد مسجد آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نمی گیرد. مساله این است که دغدغه حفظ حرمت مسجد و همچنین به نمایش گذاشتن جایگاه واقعی مسجد در رسانه های داخلی مشهود نیست.

 

این فعال رسانه ای ادامه داد: این در حالی است که در نقطه مقابل و در سطح رسانه های غربی دیدگاه نسبت به مساله دین به گونه ای کاملا ضد دین است، روز گذشته مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیداری که با مدیران رادیو و تلویزیون های اسلامی داشتند همین موضوع را مطرح ساختند که نگاه آنها به حوزه های دینی کاملا ضد دین است و آنچه که منعکس می کنند متناسب با خاستگاه های جامعه بشری در دنیا نیست.

 

آجرلو با اشاره به رویکرد ضد دین در سینمای هالیوود افزود: مثلا در فیلم های سینمایی خارجی که توسط سینمای غرب ساخته می شود مثال بارزی را از این رویکرد می بینیم. وقتی که صدای اذان در روند فیلم های هالیوودی پخش می شود یا زمانی که یک مسجد را نمایش می دهند، این نمایش در قالب یک فضا و موسیقی التهاب آور و یک وضعیت مغشوش به مخاطب تزریق می شود، تا در ناخودآگاه مخاطب برچسب های خشونت طلبی و تروریسم پروری از طریق نمادهای اسلامی در ذهن مخاطب حک شود.

 

معاون خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان اینکه متاسفانه همین نگرش به مسجد و مفاهیم دینی در سطح رسانه های داخلی نیز به نوعی رقیق و ترجمه شده وجود دارد، تصریح کرد: این مساله قابل تاملی است که باید نسبت به آن توجه شود برای مثال وقتی سریال های تلویزیونی را نگاه می کنیم اگر نمایی از مسجد یا یک امام زاده نشان داده شود، جوانانی که در آن مسجد یا امام زاده نشسته اند از نظر ظاهر به گونه ای نمایش داده می شوند که به نظر مخاطب بیاید که آنها دارای نگرش خاص و اصطلاحا تارک دنیا هستند و ارتباطی با زندگی و نشاط و موقعیت های اجتماعی ندارند، در حالی که در واقعیت جامعه ما اصلا چنین نیست و در مساجد ما در سطح کشور جوانان زیادی در ساعات نماز و غیر آن در مسجد حضور پیدا می کنند با نگرش ها و پوشش های گوناگون که از جمله لایه های سطوح مختلف موفق اجتماعی بشمار می روند.

 

این روزنامه نگار افزود: باید دید چرا رویکرد صحیحی نسبت به ارایه مباحث دینی در قالب آثار هنری سینمایی و سریال ها دیده نمی شود، مثلا ناخودآگاه زمانی که تلویزیون روشن است و صدای تلاوت قرآن شنیده می شود گویی افراد منتظر هستند که یا صحنه ای از مراسم ختم را ببینند یا صحنه مربوط به خاکسپاری، بنابراین ضعف در ارایه مفاهیم و مباحث دینی در این قالب رسانه ای کاملا ملموس است.

 

 آجرلو با بیان اینکه رسانه ها باید تلاش کنند تا جنبه های کارکردی مسجد را مورد توجه قرار دهند، افزود: توجه داشته باشیم که مسجد دو کارکرد جدی دارد و می توان دو کارکرد واقعی را برای مسجد متصور شد. اولا مسجد پایگاهی برای تقویت ارزش های الهی است، جایگاهی که عصر سرعت و اطلاعات و کنش ها و کنش های اجتماعی و اقتصادی است و رسانه ها و شبکه های اجتماعی مناسبات اجتماعی ما را متفاوت ساخته اند، مسجد محل معنویت و آرامش و ارتباط با خداست، همچنین در وهله دوم کارکرد دیگر مسجد در نظام جموری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی آن است که مسجد محوری برای حفظ مبانی انقلاب که در راس آن حفظ جایگاه ولایت فقیه و اعتقاد به ارزش های سیاسی و نه کشمکش های سیاسی محسوب می شود.

 

 وی ادامه داد: برای حفظ این مساله نیاز به نظریه پردازی های جدید در حوزه رسانه داریم که منجر به این مساله می شود که مسجد در صدر اخبار رسانه ها قرار گیرد. متاسفانه اکنون مسجد چندان در صدر اخبار رسانه ها نیست و به بیان دیگر مسجد جزو ارزش های خبر آن چنان که باید به حساب نیامده است، البته از این جهت خبرگزاری شبستان در این دوره از انقلاب اسلامی واقعا فرصت مغتنمی برای معرفی جایگاه حقیقی مسجد بشمار می رود.

/ 0 نظر / 15 بازدید