بنای تاریخی چهل ستون

بخش گالری در حال ساخت

 

 

بنای تاریخی چهل ستون

 

سرگذشت بنا

یک- تالار تشریفات

چهار و دو- اتاق های شمالی

سه و پنج- اتاق های جنوبی

شش- ایوان آیینه

هفت- ایوان ستوندار

تاریخچه بنا

باغ چهل ستون تنها قسمت کوچکی از باغ وسیع جهان نما است که پیشینه آن به قبل از دوران صفوی می رسد. شاه عباس اول در میان آن کوشکی بنا کرد که هسته نخستین کاخ چهل ستون بود و تالار میانی کاخ و غرفه های چهار گوشه آن را شامل می شد. در دوران حکومت شاه عباس دوم تحولات چشمگیری در این ساختمان پدید آمد و ایوان ستوندار، ایوان آیینه، سالن های الحاقی در اضلاع شمالی و جنوبی ایوان ستوندار، ایوان های طرفین تالار مرکزی، دو استخر در دو قسمت شرقی و غربی و نقاشی های دیواری تالار مرکزی به بنا افزوده شد

این کاخ بطور رسمی در سال 1057 هجری قمری به منظور تشریفات و پذیرایی از پادشاهان و صاحب منصبان دولت های هم عصر دولت صفوی اختصاص داده شد

براساس شعر نورالدین محمد نجیب کاشانی در کتیبه گچی ایوان، این کاخ در سال 1118 هجری قمری در زمان سلطنت شاه سلطان حسین دستخوش حریق شده که قسمت های سوخته باز سازی و ترمیم شده اند. با حضور سلسله افشاری و متعاقب آن در اوایل حکومت قاجار دو نقاشی دیواری دیگر به سالن مرکزی الحاق گردید. همزمان با صدارت مسعود میرزا - فرزند ناصرالدین شاه قاجار و مقارن با قرن 12 هجری به دستور شخص او، آسیب هایی به بنا وارد شد که بعدها توسط کارشناسان و اساتید ایتالیایی و ایرانی مرمت گردید. کاخ چهل ستون در تاریخ 15/10/1310 خورشیدی به شماره 108 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

در نامگذاری این بنا به عنوان چهل ستون به دو دلیل می توان اشاره نمود: نخست آنکه عدد 40 در عرفان اسلامی نماد تعدد و کثرت است و دوم آنکه انعکاس تصویر 20 ستون ایوان ضلع شرقی کاخ در استخر مقابل، در مجموع تعداد ستون ها را به چهل می رساند

نمای بیرونی بنای چهلستون

نمای بیرونی از داخل

سر در ورودی کاخ چهلستون

نمایی از طاق ایوان

نمایی از طاق ایوان

نمای بیرونی باغ چهلستون

نمای بغل کاخ چهلستون

ایوان پشتی کاخ چهلستون

ایوان جانبی کاخ چهلستون

حوض و محوطه بیرونی چهلستون

نمایی از ستونهای ایوان

نمایی از اتاق ها

ایوان ورودی کاخ چهلستون

 

نگاره های چهلستون

دیوار نگاره های چهل ستون اصفهان نمونه ای از بهترین تزیینات وابسته به معماری در ایران است. این دیوار نگاره ها بیانگر رویدادهای تاریخی دوران صفویه و پس از آن به شمار می رود که در کنار مضامین مرسوم ادبی و نقوش گیاهی و تجریدی با تکنیک تمپرا و رنگ روغن بر روی دیوارهای گچی به سبک مکتب اصفهان و به شیوه نقاش شهیر صفوی، رضا کاشانی متخلص به رضا عباسی نقش شده است.به غیر از تصویرهای میانی تالار اصلی که دارای امضای نقاش معروف دوران قاجار صادق نقاش باشی با عبارت "یا صادق الوعد" و تاریخ 1216 هجری قمری است، کلیه نگاره های فاقد امضا و تاریخ اثر بوده و با عنایت به اینکه شاخص اصلی کاخ چهل ستون، دیوار نگاره ها و نقاشی های آن است، می توان آنها را بر اساس سبک و مضمون به 4 گروه تقسیم می نمود.یک- صحنه های تاریخی که حکایتگر روابط بین دربار صفوی وهمسایگان شرقی آن است و در تالار بارعام به تصویر کشیده شده اند. دو- قاب های کوچک از صحنه های جشن و شکار که در سطح بالایی از راههای کاخ قرار دارند.سه- صحنه هایی از جشن های شاهانه، در گلگشت با مضامین تغزلی-ادبی که در تاقچه های دو اتاق جانبی تالار اصلی به تصویر کشیده شده اند. چهار- بازتاب حضور بیگانگان در دربار صفوی را که می توان در نقاشی های ایوان های ستون دار جانبی بنا مشاهده کرد

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

نمایی از گچ بریها و نقاشیهای اندرونی

 

موزه چهلستون

کاخ چهل ستون در سال 1316 خورشیدی به عنوان "موزه چهل ستون اصفهان" در نظر گرفته شد و سپس در تاریخ هشتم مهرماه سال 1327 خورشیدی به طور رسمی افتتاح گردید. گردآوری، نگهداری و حفاظت، آثار و اشیای تاریخی، فرهنگی و هنری، فراهم آوردن امکانات پژوهشی و تحقیق در باره انه و نیز آشنایی با شیوه زندگی گذشتگان و شناساندن آثار فرهنگ و هنر اسلامی به عموم مردم از اهداف این موزه بوده است. آثار موجود در این موزه که به دست توانای هنرمندان ایرانی ساخته شده، فرهنگ مردم سرزمینی است که زندگی را با هنر و زیبایی در هم آمیخته اند.در این موزه آثار هنری از سده های پیش از اسلام تا سده 14 هجری قمری گردآوری شدهکه می توان به نسخ خطی مربوط به قرن چهارم هجری قمری، ظروف سفالینه و آبگینه سده های سوم تا یازدهم هجری قمری ظروف چینی سفید و آبی که به سفارش شاه عباس ساخته شده همچنین قالیچه هایی با طرح محرابی مربوط به قرن 11 هجری قمری و درهای چوبی منبت و خاتم کاری شده متعلق به دوران صفویه اشاره نمود.نمونه ای از اشیای موزه کوزه سفالی قرآن های قدیمی

قالیچه با طرح محراب-اشیای تزیینی-ظرف سفالی

اشیای تزیینی

در های چوبی منبت و خاتم کاری

ظروف سفالی منقش

ظروف و اشیای تزیینی

نمونه ای از کلاه

ماکت گنبد و درب قدیمی

منبر خاتم

درب قدیمی

درب خاتم

نمونه ای از لباس عصر صفوی

نمونه ای از اشیای تزیینی

ظروف منقش سفالی

ظروف تزیینی

ظروف تزیینی

ظروف تزیینی

ظروف تزیینی

نمونه ای از دربهای مشبک

 

صندوق پیام کوتاه مرکز تحقیقات کوثر: 30009900001541

 

 ادامه دارد

/ 0 نظر / 19 بازدید